Ako začať s plánovaním jedál

Ako začať s plánovaním jedál - The Charming Life

Patrím k tomu zriedkavému druhu ľudí, ktorí nielen radi varia, ale i radi nakupujú potraviny. Rada sa túlam medzi stánkami na trhu či medzi regálmi supermarketov a malých obchodíkov na rohu. Pozerám, čo je kde nové, objavujem neznáme ingrediencie a sezónne novinky, a naberám inšpiráciu na experimentovanie v kuchyni. Mojím problémom však je, že potraviny zväčša nakupujem spontánne, bez vopred premysleného plánu, ako ich neskôr využijem. Doposiaľ mi veľmi nešlo plánovanie jedál na viac než jeden či dva dni vopred. Výsledkom bohužiaľ je, že som nútená vyhodiť pomerne veľké množstvo najmä čerstvých potravín, ktoré jednoducho nestíhame konzumovať. A to mi láme srdce – vyhadzovanie jedla je pre mňa totiž jedným z najväčších hriechov. Je to úplne zbytočné plytvanie peniazmi, časom a energiou, a nastal najvyšší čas, aby som s tým konečne niečo urobila.

A tak som sa na radu jednej mojej kamarátky začala zaujímať o týždenné plánovanie jedál. Prečo práve týždenné? Pretože tento časový rámec momentálne najviac vyhovuje môjmu životnému štýlu. Chcem si totiž zachovať istú dávku flexibility – môj program sa môže meniť zo dňa na deň, a tak plánovanie jedál na mesiac nie je v mojom prípade vôbec realistické. Aspoň nie hneď zo začiatku.

Strávila som pomerne dosť času štúdiom rôznych spôsobov plánovania jedál dostupných na internete. Napokon som si uvedomila, že všetky tie sofistikované tabuľky a 50-stranové plánovače ma namiesto pomoci ešte viac zmiatli. A tak som sa na celú vec pozrela s odstupom, takzvane som si „posedela“ na tom, čo som si prečítala a naštudovala. A napokon som sa rozhodla vytvoriť si svoj vlastný, pokiaľ možno čo najjednoduchší systém. Práve teraz totiž vôbec nepotrebujem, aby mi život komplikovala ďalšia vec. Takých už mám dosť 🙂 Potrebujem jednoduchý spôsob plánovania jedál, ktorý bude pracovať pre mňa, nie naopak. A k tomu sú potrebné nasledujúce kroky:

1. Upratať a vytriediť chladničku, mrazničku a špajzu.

Toto je pravdepodobne ten najzdĺhavejší a najmenej sexi krok v celom procese, avšak úplne nevyhnutný. Keď chcete efektívne plánovať svoje jedlá, musíte najskôr vedieť, s čím môžete pracovať. A ak sa chcete vyhnúť vyhadzovaniu potravín, musíte mať o nich dokonalý prehľad. V mojom prípade totiž vôbec nie je výnimkou, že nakúpim ďalšie kilo múky alebo ďalší balík cestovín bez toho, aby som si vopred skontrolovala, koľko mám doma ešte zásob.

Aby malo celé triedenie a upratovanie svoj význam, vyhraďte si naň jedno víkendové doobedie, a zoberte to postupne krok za krokom. Môžete začať napríklad chladničkou – vytiahnite všetko von (ale naozaj úplne všetko) a prezrite si každú vec, ktorá tam býva. Vyhoďte to, čo je po záruke, využite, že je chladnička prázdna na to, aby ste pretreli poličky octovou vodou, a nakoniec zostávajúce položky vráťte späť, pokiaľ možno nejakým logickým a organizovaným spôsobom (všetky syry v jednej poličke, jogurty a smotana v ďalšej, ovocie a zelenina v košíku, atď.) To isté urobte s mrazničkou a potravinovou skrinkou. Možno si v celom procese uvedomíte, že už doma máte zásoby najmenej na tri týždne, a nemusíte tak istý čas nakupovať nič 🙂 Ak budete mať o všetkých svojich zásobách dokonalý prehľad, výrazne vám to uľahčí celé ďalšie plánovanie.

Letáky z obchodov nás pravidelne presviedčajú o výhodnosti XXL balení, v tomto prípade je však na mieste opatrnosť, najmä ak ste len dvoj- či trojčlenná rodina. Ak si prepcháte chladničku či špajzu megabaleniami, pravdepodobne o nich čoskoro stratíte prehľad a nebudete mať ani poriadne čas využiť ich pri varení či pečení. A pokiaľ z toho napokon polovicu zahodíte, lebo prešvihnete dobu spotreby, už sa to zrazu nezdá ako výhodná kúpa. Nakupujte len to, o čom ste si isté, že to naozaj spotrebujete a so zásobami to nepreháňajte. Vaša peňaženka vám poďakuje 🙂

2. Vytvoriť si svoju vlastnú banku receptov. A zorganizovať ju.

Toto je už zábavnejšia vec, aspoň pre mňa. Ja totiž zbieram kuchárske knihy na kilá. Milujem objavovanie nových receptov a najradšej mám ten skvelý pocit, keď narazím na taký, ktorý ma nielen inšpiruje, ale má napokon úspech aj u nás doma. Mojím problémom však je, že recepty sa u mňa zvyknú povaľovať na niekoľkých rôznych miestach. Niektoré sú založené bez ladu a skladu v šanonoch, iné mám označené lepiacimi papierikmi v knihách, a o mojej mega zbierke kulinárnych časopisov sa radšej ani nezačnime baviť. Výsledkom je, že sa mi do tej neorganizovanej kopy väčšinu času ani nechce pozrieť, nieto v nej ešte hľadať konkrétny recept. Aj tu teda prišiel čas na poriadnu dávku triedenia a organizovania.

Ak ste na tom podobne, vytvorte si pre svoje recepty len jedno vyhradené miesto. Nezáleží na tom, či to miesto bude analógové (šanon s papiermi, zápisník na recepty) alebo digitálne (nástenka na Pintereste, prípadne Google dokument). Podstatné je, aby sa vaše recepty nepovaľovali na troch rôznych miestach a aby boli pre vás ľahko dostupné, keď si raz za týždeň sadnete k stolu, aby ste si naplánovali svoje menu na nadchádzajúce dni.

Osobne, hoci veľa času trávim online, považujem sa jednoznačne za milovníka papiera. Najradšej mám pri varení otvorenú kuchársku knihu, prípadne vytlačenú kópiu receptu objaveného na internete. A keďže vytváranie mojej banky receptov ma naozaj baví, o konkrétny proces sa s vami podelím v samostatnom poste v blízkej budúcnosti.

3. Urobiť si na plánovanie čas a vybrať si to správne médium.

Ak chcete, aby bolo vaše plánovanie jedál úspešné a efektívne, musíte si okolo neho vytvoriť rutinu. Vyberte si deň v týždni, ktorý pre vás funguje najlepšie (nezáleží na tom, či to bude v piatok poobede alebo v nedeľu ráno). Nemajte strach, že tomu budete musieť obetovať príliš veľa času. Začiatky môžu byť trošku kostrbaté, ale po pár týždňoch sa z toho stane zvyk, ktorý zvládnete aj za 10-15 minút. Prebehnite si svoju banku receptov, zhodnoťte to, aké ingrediencie máte práve v zásobe, priraďte ku každému dňu recept, urobte si nákupný zoznam toho, čo vám chýba a máte hotovo.

Pokiaľ ide o výber média, možnosti sú prakticky neobmedzené. Môžete si ho spísať do svojho diára, vyhradiť si na plánovanie  samostatný zápisník, prípadne si plán vytlačiť a nalepiť na chladničku alebo ho spísať do Google dokumentu a mať ho tak stále poruke. Podstatné je vybrať si spôsob, ktorý vám plánovanie uľahčí namiesto toho, aby vám ho komplikoval.

A potom už stačí celý týždeň pripravovať jedlá podľa vášho plánu a zbaviť sa tak večného stresu z otázky „Čo budeme mať dnes na večeru?“

Prezraďte mi, ako ste na tom vy? Máte na prípravu jedál nejaký systém, ktorý vám uľahčuje život?

Save

Save

Save

Odpovedať